Followers

Tuesday, November 30, 2010

permulaan 7 bulan raziq demam

ermmm kesian sungguh ngan anak ummi sorang nis..huuu every month 2,3 kali sakit..cirit birit la muntah la demam la selesema la n macam2 lagi..tak cukup kuat antibodi nis...huuhuhu..26.11 hair jumaat kenduri umah kat jelawat..dh nampak tanda2 nk demam hidung tak berhenti2 keluarkan mukus..sian anak ummi..masuk je tgh hari terus panas..hhuhuhuh kesian anak ummi..pastu tok ma dtg terus bagi raziq bwk balik kota bharu, sbb ubat dh bnyak kat sana..biasanya kalo mkn ubat terus ok tapi ni tak kebah2 jugak..demam dia terus merengek2.....menangis..makin sumbat la hidung dia.kesian anak ummi..pastu esoknya sabtu tu makin panas2..bila bagi ubat ok 2 jam pastu panas balik..petang tu abah test suhu raziq mencecah 39c...:( menangis..tak nank tidur nk dukung je...mata raziq nampak merah, ade taik mata..so ummi n abah kuar gi farmasi beli ubat sakit mata n sub pcm..(ubat demam masuk ikut bontot)

mlm tu mmg tak tidur la panas sgt..ummi basahkan towel ngan air asam jawa..pastu abah gi ambik daun bunga raya...kul 4 pagi ummi dh risau..mintak abah bawak gi kecemasan..lepas tu sampai sana dr cek susu 38.5c.yelh sbb lepas basahkan ngan towel basah..ermm doktor tnaya raziq aktif n menyusu tak? mmg raziq aktif , menyusu cuma nangis n tak mau tidur..doktor cek..dalam ok je takde lelah..cuma suhu agak tinggi..so doktor bagi antibiotik,ubat demam, multivitamin sbb tak cukup berat 6 kg untuk 7 bulan...so ummi tanya kalau tak kebah lagi cam ner? tunggu 3 hari kalo tak kebah jugak, tak aktif jugak kena gi kat kecemasan.ambik darah..wt blood test..lepas masukkan ubat dlm bontot sementara abah gi ambil ubat raziq put2..ades..mmg time demam tak mau langsung ngan orang lain..nak ngan ummi je..

ahad 28.11 demam masih on off, mukus raziq dh tukar warna jadi cam kuning.panas tak kurang lagi..cuma ok sikit je lah..so terus je bagi ubat ummi tgk gusi dia cam nk bengkak sikit..agaknya nk tumbuh gigi kut..alahmdulillah mlm ni raziq bulah tidur ngan lena...

isnin 29.11 tu makin kurang cuma tgh hari panas lagi.tak hanta rumah ibu pun tokma, wana n ni nor yang jaga...balik petang tu tgk raziq dh makin ceria....panas pun dh berkurang...mlm ni tidur ak berapa lena tak tahu nape..demam bukan main makan tak berhenti hehehehe

No comments:

Post a Comment